‘Screen Time’ Anak Tidak Terkawal?

Screen Time Anak TIdak Terkawal

Data menunjukkan kanak-kanak Amerika menghabiskan kira-kira tiga jam sehari menonton televisyen, dan ‘screen time’ mereka sering menambah sehingga sekitar lima hingga tujuh jam sehari.
‘Screen time’ ialah istilah yang digunakan untuk menerangkan jumlah masa yang dihabiskan seseorang di hadapan skrin. Ia termasuk masa yang digunakan untuk menggunakan peranti elektronik seperti menonton televisyen, menggunakan telefon bimbit atau tablet dan bekerja pada komputer atau komputer riba.

Walaupun ‘screen time’ boleh menawarkan beberapa faedah, misalnya dapat memberi kesedaran tentang peristiwa dan isu semasa serta dapat membentuk hubungan atau komunikasi dengan rakan atau ahli keluarga yang berjauhan, ‘Screen time’ juga boleh membawa kepada banyak akibat negatif, terutamanya jika kanak-kanak menghabiskan beberapa jam sehari menggunakan skrin.

Akibat Negatif Terlalu Banyak ‘Screen Time’

Pada permulaan ‘screen time’ mereka, mungkin kita sebagai ibubapa memilih kandungan yang sesuai dengan mereka. Tetapi pada kebiasaannya, kandungan tersebut akan beralih dengan sendirinya ke kandungan yang lain. Ada juga yang mengeluarkan saranan kepada kandungan lain yang kita sendiri tidak pasti kandungan apa yang mungkin terdedah kepada anak-anak kita. Melalui kandungan yang mereka lihat pada skrin, kanak-kanak mungkin terdedah kepada;

  • Keganasan
  • Penyalahgunaan bahan
  • Kandungan seksual
  • Tingkah laku berisiko, seperti aksi atau cabaran
  • Pembulian siber atau pemangsa

Selain itu, terlalu banyak masa skrin juga boleh menyebabkan kesan seperti;

  • Lewat perkembangan bahasa & pertuturan (Speech delay)
  • Isu pembelajaran
  • Gangguan tidur dan tidur yang tidak berkualiti
  • Isu tingkah laku, termasuk kurang kestabilan emosi, kawalan diri yang lebih rendah, dan ketidakupayaan untuk menyelesaikan tugas
  • Kurang masa bersama rakan dan keluarga
  • Fear of missing out (FOMO)
  • Masalah dengan imej badan dan diri

Petua untuk Mengurus ‘Screen Time’

Adalah penting bagi kanak-kanak untuk bersenam, mendapat tidur yang cukup, meluangkan masa bersama rakan dan keluarga serta mengambil bahagian dalam hobi, sukan dan aktiviti bukan skrin; mengehadkan ‘screen time’ boleh membantu membolehkan ini. Semasa menetapkan had ‘screen time’, adalah penting untuk mempertimbangkan bahawa sepanjang masa yang diluangkan oleh anak anda menggunakan skrin adalah tidak sama. Oleh itu, anda boleh memilih untuk mengehadkan masa yang mereka luangkan untuk aktiviti berkaitan skrin lain seperti menonton televisyen atau bermain permainan dalam talian. Ini ialah beberapa petua yang boleh membantu anda mengehadkan atau mengurus ‘screen time’ anak anda:

  • Simpan skrin di kawasan umum: Daripada meletakkan televisyen atau komputer di dalam bilik tidur anak anda, pasangkannya di kawasan umum seperti ruang tamu sebaliknya, supaya anda boleh memerhatikan masa dan aktiviti skrin anak anda.
  • Elakkan skrin semasa makan dan waktu keluarga: Jangan biarkan televisyen dihidupkan semasa makan dan jadikan peraturan bahawa tiada sesiapa dibenarkan berada di telefon atau peranti mereka semasa aktiviti keluarga dan keluar.
  • Pilih program yang sesuai: Duduk bersama anak anda dan tentukan program yang akan mereka tonton terlebih dahulu. Pastikan pengaturcaraan itu bersesuaian dengan umur dan menawarkan nilai pendidikan—anda boleh menyemak rating program dan pratonton untuk memastikan ia sesuai untuk ditonton oleh anak anda. Matikan peranti sebaik sahaja program tamat.
  • Galakkan minat lain: Galakkan anak anda untuk mengambil bahagian dalam aktiviti yang tidak berkaitan dengan skrin, seperti sukan, seni, muzik, teka-teki, permainan papan dan hobi dan aktiviti lain.
  • Matikan skrin sebelum waktu tidur: Matikan semua skrin dan letakkannya 30 hingga 60 minit sebelum anak anda tidur.
  • Tidak menggalakkan snek semasa menonton televisyen: Jangan biarkan anak anda makan atau mengunyah makanan ringan semasa menonton televisyen.
  • Bincangkan keselamatan dan privasi: Apabila anda merasakan anak anda sudah cukup dewasa, berbincang dengan mereka tentang keselamatan dan privasi dalam talian yang berkaitan dengan perkongsian berlebihan, buli siber dan sebagainya,
  • Tunjukkan contoh yang baik: Jadilah teladan yang baik kepada anak-anak anda dengan mengehadkan ‘screen time’ anda dan meletakkan telefon anda pada waktu makan dan apabila anda bersama anak-anak anda. Elakkan membiarkan televisyen menyala di latar belakang.
  • Elakkan menggunakan skrin sebagai pengasuh elektronik: Walaupun sukar untuk memberikan perhatian penuh kepada anak anda sepanjang masa, cuba dan elakkan menggunakan skrin sebagai pengasuh semasa anda sibuk, atau sebagai penenang apabila mereka mengamuk.
  • Pertimbangkan tabiat anak anda: Apabila anak anda semakin dewasa dan menjadi remaja, anda mungkin perlu melaraskan peraturan. Pertimbangkan tabiat harian dan tahap kematangan mereka semasa anda membeli peranti mereka dan menetapkan peraturan sekitar ‘screen time’. Tidak kira umur anak anda, ‘screen time’ tidak seharusnya menggantikan masa yang mereka perlukan untuk tidur, makan, belajar, bermain dan meluangkan masa bersama rakan dan keluarga.

Jika terdapat kebimbangan tentang jumlah masa yang diluangkan oleh kanak-kanak dengan skrin, adalah penting untuk mengehadkan tempoh masa kanak-kanak boleh menghabiskan masa berinteraksi dengan skrin dan mengehadkan jenis kandungan yang mereka gunakan. Dan sekiranya ibubapa menyedari akan kesan buruk yang dinyatakan sebentar tadi, boleh berjumpa dengan ahli profesional dan dapatkan khidmat nasihat daripada mereka.

Kongsikan artikel ini

Facebook
Twitter
WhatsApp