Kisah #13 : Nasihat “Aunty”

KisahKita 13 featured image

Bila first time saya pergi ambik rawatan terapi waktu saya tingkatan 2,saya ingat waktu tu saya tak matang lagi jadi saya ikut nasihat doktor tu sampai doktor kata boleh discharge je. Pastu saya tak buat dah. Sedar-sedar masuk form 3,aik tiba-tiba jumpa balik. Jadi bila jumpa dengan doktor, slowly saya start jadi honest dengan diri sendiri. Tapi bila jadi cam tu,saya rasa doktor pun dah nak hampir pasrah dah. Ubat pun takdelah ambil sangat,bila ingat jelah,pastu saya ni duk asrama jadi bila macam tu breakdown banyaklah jugak. Tapi bila saya tanya aunty saya kalau boleh pindah,dia kata takyah sebab kalau kat mana2 adaption level sama je takde guna. Nanti fall into the same loop or worse. Jadi bila dah macam tu,saya ingat satu hari tu saya breakdown teruk sampai terjerit dalam tandas sorang-sorang. Saya nak mati,tak boleh,nanti Allah marah,aunty pun risau. Saya nak pindah,tak boleh,kos banyak pastu ambik masa,saya ni bukannya social sangat pun.

Saya nak duk sini, cikgu-cikgu kat sini tak pandang kat budak cam saya,maklumlah pelajar corot,kawan pun kadang-kadang ada datang ada pergi,saya pun tak faham diorang sebenarnya nak kawan ke tidak. Saya nak pergi mana? Boleh ke rasanya saya teruskan hidup lagi sampai jadi setua aunty saya? Dia bagi cam instinct “aku nak cederakan diri aku tapi kalau aku buat,aku dah buat beberapa individu kecewa ngan aku,” jadi hanya dengan itu saya memang tak tahu nak buat apa. Jadi bila saya pasrah sangat,saya reach out kat aunty,aunty kata dulu dia pun macam tu jugak. Tapi yang membezakan macam mana dia boleh still survive adalah perspektif dia. Mungkin situasi itu kita takleh nak kawal,macam parents gaduh ke,kawan memilih ke,apa ke, tapi ada beberapa benda yang kita boleh kawal jugak macam apa kita rasa.

Jadi start dari situ,saya cubalah jadi cam aunty saya slowly. Bila stres,ambik wudhuk,kata dalam diri waktu sapu tangan tu “Ya Allah,bantulah aku jauhkan diri dari membuat perkara yang merosakkan diri dengan tangan ini. Dekatkan lah diriku kepada kebaikan,” pastu bila sapu ubun kepala,saya pastikan kepala itu kita usap elok-elok alah-alah macam headpat diri sendiri. “Ya Allah,dengan minda yang kau beri ini,berikanlah hidayah agar aku dapat berfikir dengan baik dan jauhilah pemikiranku daripada idea-idea yang buruk,” jadi bila jadi cam tu,jati diri saya ini mulalah kuat sedikit at least sebab saya tahu Allah Maha Mendengar. Dalam masa yang sama,saya start mesej aunty saya untuk bantuan etc sebab aunty kata dia tak bothered pun kalau saya bagitau dia,dia okay je nak bantu asalkan nasihat tu ambik.

Start dari situ,saya mula tengok diri ke arah yang positif,kalau tak pun paksa je. Jadi bila ada kawan come and go ni,saya try senyum je sebab kalau saya nak nangis,saya sama ada kena duk sorang-sorang atau nangis waktu semua orang dah tidur. So, bila macam tu pastu ambik nasihat doktor jugak tapi betul-betul,from there tu barulah kita boleh panggil healing. Insyaallah suatu hari nanti kalau saya discaj semula,saya nak pastikan saya tak jatuh dalam loop yang sama semula.

Kongsikan kisah ini

Facebook
Twitter
WhatsApp

Kisah Terkini

Kisah #26 : Saya Ketakutan

Semakin hari, dada saya semakin sakit! Kepala saya semakin pening! Badan saya kerap ‘shaking’ apabila berhadapan dengan situasi keramaian..

Kisah #25 : Aku Menderita

Menderita? Benarkah? Aku tidak begitu ingat. Tetapi jika tidak, mengapa aku terpaksa menggalas beban kemurungan sejak bersekolah?