Apakah Punca Autisme Pada Kanak-kanak? 6 Fakta Yang Anda Perlu Tahu

pexels-lumn-327882-min

Pelbagai kajian tentang punca Autism Spectrum Disorder (ASD) masih dijalankan sehingga kini. Walaupun tiada punca tunggal yang pasti, saintis telah mengenal pasti beberapa faktor yang menyumbang kepada perkembangannya.

Beberapa hasil kajian berkaitan punca autisme adalah termasuk:

Genetik

Banyak kajian telah menunjukkan bahawa terdapat komponen genetik yang kuat kepada ASD. Gen tertentu dan mutasi genetik dikaitkan dengan peningkatan risiko perkembangan ASD. Kajian terus mendedahkan variasi genetik yang tepat yang terlibat.

Faktor Persekitaran

Faktor persekitaran pranatal dan selepas bersalin telah dikaji. Jangkitan ibu, pendedahan kepada ubat-ubatan tertentu semasa kehamilan, dan toksin adalah beberapa faktor yang sedang dikaji.

Kajian telah mengenal pasti beberapa bahan kimia yang dipercayai mungkin ada kaitan dengan peningkatan risiko perkembangan ASD; ini termasuklah:

  • Pencemaran udara
  • Racun perosak
  • Bisphenol A
  • Phthalates
  • Merkuri atau plumbum

Neurobiologi

Penyelidikan ke dalam struktur dan fungsi otak individu dengan ASD telah mendedahkan perbezaan dalam laluan saraf dan ketersambungan. Memahami perbezaan ini adalah penting untuk memahami punca keadaan.

Sistem Imun dan Jangkitan

Beberapa kajian mencadangkan bahawa tindak balas imun yang terlalu aktif atau keradangan semasa mengandung mungkin memainkan peranan dalam perkembangan ASD.

Usia Ibu Bapa

Terdapat beberapa bukti yang menunjukkan bahawa kedua-dua usia ibu dan bapa yang lanjut mungkin dikaitkan dengan risiko ASD yang lebih tinggi.

Sambungan Usus-Otak

Kajian yang baru muncul sedang mengkaji potensi hubungan antara mikrobiom usus dan ASD, kerana usus dan otak saling berkaitan.

Konklusinya, ASD ialah keadaan yang kompleks dengan spektrum simptom yang luas, dan puncanya mungkin berbeza bagi setiap kanak-kanak. Penyelidikan yang berterusan adalah penting untuk pemahaman yang lebih mendalam tentang keadaan ini dan akhirnya boleh membawa kepada rawatan dan intervensi yang lebih baik.

Hubungi Kami

Jika anda perasan tanda-tanda autisme atau anda fikir anak anda mungkin autistik, sebaiknya bertindak awal dan buat temu janji dengan psikologis klinikal kami. Hubungi kami hari ini untuk mendapatkan bantuan dan rawatan segera.

Kongsikan artikel ini

Facebook
Twitter
WhatsApp