7 Kesan Negatif Ibu Bapa Terlalu Mengongkong Terhadap Anak-anak

hand-punishing-displeased-girl-min

Penyelidikan mencadangkan bahawa gaya keibubapaan yang terlalu melindungi atau ‘overprotective’ boleh memberi kesan negatif kepada anak-anak, terutamanya kesihatan mental mereka.

Ibu bapa yang terlalu mengongkong disebabkan ingin melindungi ini selalunya cenderung untuk mengambil tahu dan menguruskan aktiviti anak mereka secara mikro dan menghalang anak mereka daripada mengambil sebarang risiko yang boleh menghalang perkembangan anak untuk berdikari dan menyekat kemahiran menyelesaikan masalah.

Selain itu, kurangnya pendedahan kepada tekanan dan peluang untuk pertumbuhan peribadi boleh menyumbang kepada kesukaran untuk menghadapi cabaran hidup di kemudian hari.

Penyelidikan menunjukkan bahawa cara yang paling biasa ibu bapa lakukan bagi memastikan anak mereka selamat sehingga menjadi ‘overprotective’ adalah seperti berikut:

  • Terlalu menghiburkan dan meyakinkan.
  • Hukuman yang terlalu keras dan tidak munasabah.
  • Terlalu menekankan kejayaan.
  • Penyeliaan dan sekatan yang terlalu ketat.
  • Penglibatan yang teliti dan berlebihan dalam kehidupan anak-anak, terutamanya dari segi akademik.
  • Terlalu mengukuhkan tingkah laku keselamatan.
  • Mewujudkan minda “ibu bapa akan melindungi anda”.
  • Bergantung kepada sistem hukuman dan ganjaran.

Apakah Kesan Negatif Ibu Bapa Terlalu ‘Protective’ Terhadap Anak-anak?

1. Terdedah kepada Kebimbangan dan Kemurungan
Gaya keibubapaan yang terlalu melindungi ini berpunca daripada kebimbangan yang bermula daripada ibu bapa sendiri. Ibu bapa merasakan dunia adalah terlalu bahaya, lantas menjadi terlalu risau jika anak-anak akan terluka secara fizikal atau emosi. Dengan ini, ibu bapa berusaha untuk melindungi anak-anak dan memantau aspek keselamatan kehidupan mereka secara berlebihan.

Ia boleh berterusan sehingga ke kehidupan dewasa anak-anak, apabila ibu bapa sentiasa takut bahawa sesuatu yang buruk akan berlaku kepada anak mereka, sekali gus menawarkan perlindungan, nasihat dan pendapat mereka dalam apa jua keadaan.

Pada masa itu pula, anak-anak dewasa sudah cukup bimbang dengan sendirinya, dan mungkin dengan senang hati menerima campur tangan ibu bapa mereka atau hanya berasa tidak berdaya menentangnya.

2. Harga Diri dan Nilai Diri yang Rendah
Apabila anak-anak diberi terlalu banyak bimbingan, mereka boleh kehilangan pengalaman berharga untuk membangunkan kemahiran dan kecekapan mereka sendiri. Malahan, mereka juga tidak mempunyai daya tahan dan keyakinan yang penting untuk menghadapi dunia.

Tanpa peluang untuk meneroka dan belajar daripada kesilapan mereka dalam persekitaran yang selamat, anak-anak mungkin mula berasa tidak berdaya dan tidak benar-benar berkebolehan, cekap atau cukup baik untuk menguruskan kehidupan sendiri.

3. Tingkah Laku Berisiko
Anak-anak selalunya berada di bawah tekanan sepanjang hidup mereka. Jadi boleh dijangkakan, mereka ini boleh terlalu takut, malu, berlindung dan menolak risiko sebagai orang dewasa.

Bukan itu sahaja, fasa pemberontakan liar mungkin berlaku pada satu ketika dalam hidup mereka- sama ada sebagai remaja atau awal dewasa, sebaik sahaja mereka benar-benar jauh dari “sarang” yang mengongkong mereka.

Tempoh ini biasanya mencabar dan penuh dengan tingkah laku berisiko dan impulsif. Ia boleh jadi apa sahaja seperti penyalahgunaan alkohol dan dadah, pesta liar, tingkah laku seksual rambang atau apa sahaja untuk mengimbangi kekurangan kebebasan yang mereka alami sebelum ini.

Ini adalah peluang mereka untuk mengawal sepenuhnya kehidupan mereka sendiri, kerana kawalan sebelum ini berada di tangan ibu bapa mereka sepenuhnya.

4. Kesukaran Membuat Keputusan
Anak-anak sering mendapati diri mereka menjadi terlalu bergantung, tidak dapat membuat keputusan sendiri, atau menghadapi cabaran kecil sendiri. Ini boleh menjadi sangat melemahkan, kerana ia menghalang anak-anak daripada membangunkan kemahiran hidup yang penting seperti penyelesaian masalah, membuat keputusan dan pemikiran bebas.

5. Daya Tahan yang Lemah
Anak-anak selalunya kekurangan kemahiran yang diperlukan untuk menghadapi situasi yang sukar dan menangani emosi mereka. Kebiasaannya, mereka akan mengelak daripada menghadapi sebarang situasi yang mencabar atau menjadi terlalu tertekan apabila berhadapan dengan situasi tersebut.

Akhirnya, ini boleh menghalang anak-anak daripada membangunkan daya tahan dan strategi daya tindak yang diperlukan untuk apabila mereka menginjak dewasa.

6. Keingin-sempurnaan (Perfectionism)
Ibu bapa yang terlalu melindungi mungkin selalunya menunjukkan kecenderungan narsis terhadap anak-anak mereka, dengan menegaskan bahawa segala-galanya perlu sempurna pada setiap masa. Jika tidak, hukuman atau penarikan kasih sayang mungkin akan diberikan.

Kelulusan dan kepuasan mereka adalah bersyarat dan bergantung kepada tindakan anak-anak. Misalnya, anak-anak berpendapat bahawa mereka harus sempurna atau cemerlang dalam prestasi akademik untuk diterima dan disayangi oleh ibu bapa mereka.

Kemudian, kesempurnaan ini dicerminkan oleh mereka juga, dan mereka mungkin mengalami kesukaran untuk melepaskan kawalan, kerana mereka benar-benar tidak mempunyai sebarang kawalan semasa membesar. Oleh itu, keingin-sempurnaan wujud sebagai percubaan untuk mendapatkan semula rasa kawalan ke atas kehidupan mereka sendiri.

7. Gaya Keterikatan Tidak Selamat dalam Perhubungan
Keibubapaan yang terlalu melindungi juga memberi kesan kepada gaya keterikatan anak-anak yang menerimanya. Gaya keterikatan kami ialah cara anak-anak belajar untuk berhubung secara emosi dan membentuk ikatan dengan ibu bapa pada zaman kanak-kanak, dan diikuti sehingga dewasa. Ia boleh dipengaruhi lagi oleh pengalaman hubungan positif atau negatif.

Ibu bapa yang mengukuhkan gaya keterikatan yang selamat kepada anak-anak mereka memberikan asas yang selamat kepada mereka, dari mana mereka boleh meneroka dengan bebas. Kebebasan digalakkan, dan sokongan emosi dijamin apabila kanak-kanak memerlukan keselesaan dan keselamatan dalam menghadapi ancaman.

Manakala, sikap ‘overprotective’ ibu bapa pula membawa kepada gaya keterikatan yang tidak selamat, sehingga anak-anak menjadi dewasa. Individu menjadi terlalu sibuk dengan hubungan percintaan mereka atau mengejar hanya satu perkara itu sahaja. Walaupun dalam hubungan, mereka mengalami kesukaran untuk berasa selamat dengan pasangan mereka.

Kesimpulan

Walaupun anda sebagai ibu bapa mempunyai niat yang terbaik, tindakan anda boleh menyebabkan kesan negatif kepada kesejahteraan mental anak anda. Cuba berikan sokongan kepada anak anda dan dalam masa yang sama, berikan juga ruang kepada anak anda.

Tidak semua gaya keibubapaan yang melindungi ini berbahaya, tetapi mencari keseimbangan antara perlindungan dan membenarkan tahap kebebasan yang sesuai adalah penting untuk kesejahteraan anak anda.

Penglibatan dan bimbingan ibu bapa adalah penting, tetapi ia harus ditambah dengan peluang untuk anak-anak belajar daripada pengalaman mereka sendiri dan mengembangkan daya tahan.

Kongsikan artikel ini

Facebook
Twitter
WhatsApp