Kemahiran Berpakaian, Apa yang Kanak-kanak Perlu Kuasai?

pexels-cottonbro-studio-7086391

Berpakaian Sendiri

Belajar berpakaian sendiri adalah kemahiran hidup yang penting. Ia memberikan anak anda rasa pencapaian untuk menguasai kemahiran baharu.

Mula-mula anak anda akan membantu anda semasa anda memakaikannya pakaian. Mereka akan menghulurkan satu kaki untuk anda memakaikan stokin atau menolak lengan mereka masuk ke dalam lengan baju.

Kemudian mereka akan dapat menanggalkan dan memakai pakaian mereka dengan sedikit bantuan sehingga akhirnya mereka dapat berpakaian sendiri tanpa bantuan daripada orang dewasa.

Berpakaian melibatkan banyak kemahiran: persepsi visual, perancangan motor, imbangan, dan kemahiran motor kasar dan halus.

Kemahiran Perlu Dikuasai untuk Berpakaian

Berpakaian boleh menjadi aktiviti yang kompleks. Kanak-kanak perlu menguasai beberapa kemahiran. Ini termasuk:

  • Kemahiran motor di mana kanak-kanak perlu menggerakkan anggota badan dan badannya dalam rangkaian penuh pergerakan yang memerlukan kekuatan otot dan kelenturan pada sendi mereka.
  • Koordinasi di mana kanak-kanak perlu mencipta pergerakan yang diselaraskan, menggunakan satu lengan dan kedua-dua lengan. Kanak-kanak juga memerlukan kawalan pergerakan tangan yang memerlukan kemahiran motor halus, seperti membuka dan memasang butang baju.
  • Imbangan – dapat mengekalkan keseimbangan semasa menukar postur/kedudukan dengan mata terbuka dan tertutup.
  • Kemahiran motor halus – berupaya mencapai, menggenggam dan melepaskan objek untuk menyelesaikan tugasan seperti membutang atau memegang item pakaian.
  • Persepsi – mempunyai pemahaman tentang pelbagai saiz dan bentuk butang dan juga mengetahui saiz lubang lengan.
  • Stereognosis – dapat mencari cara berpakaian tanpa bergantung pada penglihatan seperti mencari lubang lengan dan kepala atau memasang butang di belakang baju.
  • Skema badan – dapat membezakan kanan dari kiri dan perbezaan antara lengan dan kaki.

Kongsikan artikel ini

Facebook
Twitter
WhatsApp