Tanda Gangguan Tidur, Anda Sedang Mengalaminya?

Gambar Blogpost Tanda Gangguan Tidur, Anda Sedang Mengalaminya?

Jika anda adalah antara 89 peratus rakyat Malaysia yang mengalami satu atau lebih gangguan tidur, anda mungkin tidak menyedari bahawa terdapat masalah lain yang mungkin terjadi.

Kita semua pernah melalui pengalaman sukar untuk tidur pada waktu malam atau kerap terjaga beberapa kali sewaktu tidur. Kebanyakan masalah tidur boleh diselesaikan dalam masa sebulan, tetapi sekiranya berpanjangan, ia boleh menjejaskan kehidupan kita dengan serius.

Kekurangan tidur bukan sahaja memberi kesan kepada kualiti tidur anda, ia boleh memberi kesan buruk kepada kesihatan anda secara keseluruhan. Oleh itu, apabila anda tidak mendapat tidur yang berkualiti, ia bukan hanya sekadar membuatkan anda berasa letih. Tetapi, ia boleh menjejaskan kesihatan fizikal dan mental, pemikiran, dan fungsi harian anda.

Apakah tanda-tanda gangguan tidur?

Gejala gangguan tidur bergantung pada jenis gangguan yang anda alami. Beberapa tanda bahawa anda mungkin mengalami gangguan tidur termasuk:

🔹Anda kerap mengambil masa lebih daripada 30 minit setiap malam untuk tertidur
🔹Anda kerap bangun beberapa kali setiap malam dan kemudian mengalami masalah untuk tidur semula, atau anda bangun terlalu awal pada waktu pagi
🔹Anda sering berasa mengantuk pada siang hari, kerap tidur siang, atau tertidur pada waktu yang tidak sesuai pada siang hari
🔹Rakan tidur anda mengatakan bahawa apabila anda tidur, anda berdengkur dengan kuat, mendengus, tercungap-cungap, mengeluarkan bunyi tercekik atau berhenti bernafas untuk tempoh yang singkat
🔹Rakan tidur anda menyedari bahawa kaki atau lengan anda sering tersentak semasa tidur
🔹Anda mempunyai pengalaman yang jelas seperti mimpi semasa tertidur atau mengantuk
🔹Anda mempunyai episod lemah otot secara tiba-tiba apabila anda marah atau takut, atau apabila anda ketawa
🔹Anda berasa seolah-olah anda tidak boleh bergerak semasa anda mula-mula bangun

Mana-mana tanda ini boleh menunjukkan anda mungkin mengalami gangguan tidur.

Tidur yang cukup adalah penting untuk kesihatan fizikal dan mental. Jika anda mengalami mana-mana tanda ini, adalah digalakkan untuk mendapatkan bantuan profesional.

Kongsikan artikel ini

Facebook
Twitter
WhatsApp