8 Isu Biasa dalam Perkembangan Kanak-kanak

children-are-interested-learning-min

Hati ibu bapa mana yang tidak bimbang apabila anak kecil mereka menunjukkan tanda-tanda kelewatan dalam mana-mana segi perkembangan.

Perkembangan kanak-kanak adalah proses yang kompleks dan melibatkan pelbagai aspek, dan mungkin terdapat pelbagai isu atau cabaran yang mungkin dihadapi oleh kanak-kanak semasa mereka membesar dan berkembang.

Sudah tiba masanya anda sebagai ibu bapa memberikan perhatian lebih berkaitan dengan isu-isu yang mungkin berlaku dalam perkembangan kanak-kanak.

Isu-isu Perkembangan Kanak-kanak

Berikut adalah isu-isu biasa dalam perkembangan kanak-kanak:

1. Kelewatan Motor Kasar (Gross Motor Delay)

Ini dapat diperhatikan apabila kanak-kanak tidak dapat menyelaraskan otot-otot besar atau pun otot-otot kecil, contohnya pada lengan atau kaki mereka. Secara umumnya, ibu bapa akan menyedari perkara ini apabila anak mereka tidak dapat memegang sesuatu atau mungkin tidak dapat berjalan sepantas kanak-kanak lain. Malahan, mengambil mainan juga boleh menjadi cabaran untuk kanak-kanak ini.

2. Kelewatan Motor Halus (Fine Motor Delay)

Ini dapat diperhatikan apabila kanak-kanak tidak dapat melakukan tugas mudah seperti memberus gigi atau mengancing butang baju. Kelewatan ini menjadi cabaran sebenar bagi mereka, sehinggakan mereka akan mengelak daripada melalukan tugas tersebut dari semasa ke semasa.

3. Penghasilan Pertuturan (Speech Production)

Kanak-kanak tidak mampu untuk menghasilkan perkataan kerana struktur fisiologi mereka. Misalnya, kanak-kanak itu mungkin mempunyai rahang yang lemah atau tidak dapat menggerakkan lidah seperti yang diperlukan untuk membuat perkataan.

Secara umum, perkara ini mudah dilihat jika kanak-kanak boleh memilih perkataan tetapi tidak dapat menyebutnya apabila mereka semakin dewasa.

4. Gangguan Bahasa Reseptif (Receptive Language Disorder)

Dalam kes ini, kanak-kanak mempunyai kesukaran untuk memahami dan memproses mesej dan maklumat yang mereka terima daripada orang lain. Sebagai contoh, kanak-kanak tidak dapat mengenal pasti warna, bentuk dan bahagian badan yang lain kerana mereka tidak memahami konsep ini walaupun telah diajarkan kepada mereka atau mereka dapat melihatnya satu demi satu.

5. Gangguan Bahasa Ekspresif (Expressive Language Disorder)

Merujuk kepada keadaan di mana kanak-kanak mempunyai keupayaan yang lebih rendah daripada biasa dalam perbendaharaan kata, menyebut ayat yang kompleks, dan mengingati perkataan. Walau bagaimanapun, kanak-kanak yang mengalami gangguan ini mungkin mempunyai kemahiran bahasa biasa yang diperlukan untuk memahami komunikasi lisan atau bertulis.

6. Kelewatan Kognitif (Cognitive Delay)

Kanak-kanak mempunyai batasan tertentu dalam fungsi mental dan dalam kemahiran seperti berkomunikasi, menjaga dirinya, dan kemahiran sosial. Keterbatasan ini akan menyebabkan kanak-kanak belajar dan berkembang lebih perlahan daripada kanak-kanak biasa.

Terdapat beberapa sebab untuk kelewatan ini termasuk shaken baby syndrome, meningitis, atau Down Syndrome.

7. Kelewatan Emosi, Sosial & Tingkah Laku

Ia adalah perkara biasa bagi kanak-kanak yang mengalami kelewatan perkembangan mengalami kesukaran dengan kemahiran sosial dan emosi. Sebagai contoh, mereka mungkin menghadapi masalah memahami isyarat sosial, memulakan komunikasi dengan orang lain atau meneruskan perbualan dua hala.

Malah, sesetengah kanak-kanak akan mula mengamuk kerana mereka tidak menyedari apa yang berlaku kepada mereka. Apabila mereka semakin besar, tantrum ini mungkin menjadi lebih teruk.

8. Ketidakupayaan Pembelajaran (Learning Disabilities)

Ketidakupayaan pembelajaran adalah gangguan yang menjejaskan keupayaan kanak-kanak untuk memahami atau menggunakan bahasa lisan atau tulisan, menyelesaikan pengiraan matematik, menyelaraskan pergerakan, dan menumpukan perhatian langsung.

Ketidakupayaan pembelajaran berlaku pada kanak-kanak yang sangat kecil, namun ia biasanya tidak disedari sehingga kanak-kanak itu mencapai usia sekolah. Ketidakupayaan pembelajaran boleh menjadi keadaan sepanjang hayat.

Hubungi Kami

Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa tidak semua kanak-kanak akan mengalami isu ini, dan ramai kanak-kanak mengatasi cabaran perkembangan dengan sokongan dan intervensi awal yang betul. Intervensi awal dan penilaian perkembangan adalah kunci utama untuk menangani dan menyokong keperluan perkembangan kanak-kanak.

Jika anda mengesyaki anak anda menghadapi cabaran perkembangan, hubungi kami hari ini untuk mendapatkan konsultasi bersama psikologis klinikal, terapis cara kerja atau terapis pertuturan kami.

Kongsikan artikel ini

Facebook
Twitter
WhatsApp