Mengesan Tanda-tanda Borderline Personality Disorder: Panduan Komprehensif

pexels-brett-jordan-10220429

Borderline Personality Disorder (BPD) ialah keadaan kesihatan mental yang kompleks yang dicirikan oleh corak hubungan yang tidak stabil, imej diri dan emosi.

Simptom BPD

Menurut Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Edisi Kelima (DSM-5), simptom utama BPD termasuk:

  1. Rasa takut ditinggalkan. Individu dengan BPD sering berusaha keras untuk mengelak daripada ditinggalkan atau ditolak, walaupun tidak ada bukti bahawa mereka akan ditinggalkan. Ini akan mengakibatkan mereka bereaksi secara berlebihan apabila terasa terancam.
  2. Corak hubungan interpersonal yang tidak stabil dan mendalam. Individu dengan BPD selalunya mempunyai hubungan yang huru-hara dan tidak stabil yang dicirikan oleh idealisasi dan penurunan nilai yang melampau. Mereka mungkin mengidolakan seseorang pada saat ini, dan sangat tidak menyukai seseorang itu pada saat seterusnya.
  3. Gangguan Identiti. Imej diri yang tidak stabil adalah ciri biasa BPD. Individu yang mempunyai BPD mungkin mengalami perubahan dramatik dalam identiti diri, nilai dan matlamat mereka.
  4. Impulsif. Gejala ini dicirikan dengan keterlibatan mereka dalam tingkah laku yang berpotensi merosakkan diri tanpa mengambil kira akibatnya. Tingkah laku impulsif boleh termasuk penyalahgunaan bahan terlarang, pemanduan melulu, makan berlebihan, mencederakan diri sendiri atau terlibat dalam seks tidak selamat.
  5. Tingkah laku membunuh diri, mencacatkan diri atau ancaman berulang. Penghidap BPD mungkin terlibat dalam tingkah laku yang merosakkan diri, termasuk mencederakan diri sendiri atau ancaman mencederakan diri sendiri, sebagai cara untuk mengatasi kesakitan emosi atau mencari perhatian atau pertolongan.
  6. Ketidakstabilan Emosi. Individu dengan BPD sering mengalami perubahan mood yang cepat dan sengit, termasuk kemarahan, rasa jengkel, kebimbangan dan kesedihan. Perubahan mood ini biasanya hanya dalam jangka masa pendek tetapi boleh menjadi sangat menyedihkan.
  7. Perasaan kosong yang kronik. Penghidap BPD sering melaporkan rasa kosong atau kebosanan yang berterusan, walaupun ketika terlibat dalam aktiviti yang mereka gemari sebelum ini.
  8. Kemarahan yang tidak sesuai dan mendalam atau kesukaran mengawal kemarahan. Individu yang mempunyai BPD mungkin mengalami kesukaran untuk menguruskan kemarahan mereka dan mungkin menunjukkan kemarahan yang kerap, yang boleh membawa kepada konflik dan masalah dalam perhubungan.
  9. Paranoia atau dissosiasi: Sesetengah individu dengan BPD mungkin mengalami episod paranoia atau pemisahan sementara, di mana mereka berasa terpisah hubungan daripada realiti atau mempunyai persepsi yang diputarbalikkan tentang diri mereka atau persekitaran mereka.
  10. Paranoia berkaitan tekanan: Sebagai tindak balas kepada tekanan, individu dengan BPD mungkin mengalami pemikiran paranoid atau gejala disosiatif yang teruk.

Hubungi Kami

Penting untuk diingatkan bahawa tidak semua individu dengan BPD akan memaparkan setiap simptom di atas, dan keterukan simptom boleh berbeza-beza pada setiap individu.

BPD sering berlaku bersama dengan keadaan kesihatan mental yang lain, seperti kemurungan, atau kebimbangan (anxiety). Diagnosis dan rawatan BPD harus dijalankan oleh profesional kesihatan mental yang berkelayakan.

Sekiranya anda atau orang tersayang mengalami beberapa simptom di atas, hubungi kami hari ini untuk mendapatkan sesi konsultasi bersama dengan psikologis klinikal kami.

Kongsikan artikel ini

Facebook
Twitter
WhatsApp