3 Sebab Mengapa Bermain Penting Dalam Terapi Carakerja

boy-doing-occupational-therapy-session-with-psychologist

“Terapi carakerja ni..bukan sekadar bermain tau!”

Bermain memberi banyak kelebihan kepada kanak-kanak yang sedang menjalani terapi carakerja.

Terapis carakerja kebiasaanya mempunyai pelbagai cara yang bijak untuk membantu klien mereka berkembang lebih maju. Memanfaatkan motivasi kanak-kanak melalui aktiviti bermain adalah kunci kejayaan terapeutik.

Sesi terapi mungkin kelihatan seperti sekadar bermain – terapis mungkin berada di atas lantai bermain dengan anak anda, atau menolaknya dalam buaian, atau mencipta laluan berhalangan yang rumit.

Tetapi sebenarnya, terdapat banyak perkara yang berlaku disebalik apa yang anda lihat. Walaupun terapis menjadikannya kelihatan mudah, terapis menentukan tindakannya pemerhatian berdasarkan apa yang anak anda lakukan.

Dia kemudian membimbing aktiviti bermain untuk mencapai beberapa matlamat khusus.

Kepentingan Bermain Dalam Terapi Carakerja

Berikut adalah beberapa kepentingan bermain dalam terapi carakerja :

Meningkatkan Pelbagai Kemahiran

Aktiviti bermain dijalankan supaya kanak-kanak dapat mempraktikkan kemahiran yang berbeza seperti kemahiran motor khusus dan kemahiran berfungsi. Ia juga digunakan untuk menggalakkan pemprosesan deria, perkembangan bahasa kognitif, dan kebolehan persepsi.

Ia juga membantu dalam membangunkan kemahiran kognitif pada kanak-kanak. Pembangunan kemahiran kognitif melibatkan pembinaan kemahiran pembelajaran seperti perhatian, memori, dan pemikiran kritis. Kanak-kanak perlu mempelajari kemahiran ini untuk memproses maklumat deria dan belajar cara menganalisis, mengingat dan memahami sebab dan akibat.

Digunakan Sebagai Ganjaran

Ramai kanak-kanak menganggap bermain sebagai satu keistimewaan. Bagi sesetengah terapis, bermain boleh digunakan sebagai ganjaran apabila kanak-kanak mencapai sesuatu matlamat semasa sesi.

Reward System adalah penting dalam terapi carakerja kerana ia membantu memotivasikan kanak-kanak terutamanya yang mempunyai ADHD untuk menyelesaikan tugasan yang diberikan kepada mereka. Bermain juga digunakan sebagai ganjaran untuk tingkah laku yang baik.

Digunakan Untuk Mengatasi Tactile Defensiveness

Tactile defensiveness ialah tindak balas yang berlaku apabila kanak-kanak sensitif terhadap sentuhan. Badan kita mempunyai reseptor sentuhan di seluruh permukaan kulit.

Reseptor inilah yang membuat kita boleh merasakan kesakitan, suhu, dan tekstur. Kanak-kanak dengan isu ini akan bertindak balas dengan ganas atau mengelak daripada menyentuh sesuatu walaupun sedikit.

Bermain boleh digunakan untuk membantu kanak-kanak memahami bahawa sesetengah sentuhan tidak akan membahayakan mereka dan mengajar mereka agar mengawal emosi apabila memegang atau menyentuh sesuatu.

Rumusan

Terapis carakerja memainkan peranan penting dalam membantu anak anda mengatasi masalah perkembangan. Mereka menggunakan aktiviti bermain sebagai alat untuk membina kekuatan anak anda dan membantunya mencapai matlamat.

Walaupun terapi secara bermain nampak menyeronokkan, ia mempunyai tujuan terapeutik yang jelas.

Jika anda mempunyai kebimbangan mengenai perkembangan kemahiran motor halus anak anda, hubungi kami untuk mengetahui lebih lanjut tentang perkhidmatan kami dan cara kami boleh membantu anak anda berkembang dengan baik.

Kongsikan artikel ini

Facebook
Twitter
WhatsApp