Perkembangan Motor Halus Anak 3 Hingga 4 Tahun Yang Anda Perlu Tahu

Gambar Blogpost Perkembangan Motor Halus Anak 3 Hingga 4 Tahun Yang Anda Perlu Tahu

Usia 3 hingga 4 tahun adalah fasa perkembangan penting buat anak anda. Pada masa ini, kanak-kanak berubah daripada fasa kanak-kanak kecil (toddler) kepada fasa kanak-kanak prasekolah.

Pada peringkat usia ini, kanak-kanak sedang membangunkan kawalan motor halus. Mereka lebih mampu menggerakkan jari mereka secara bebas, menggunakannya dalam tugas yang lebih kompleks seperti memegang peralatan menulis seperti orang dewasa, memotong dengan gunting dan membuat lukisan yang lebih kompleks dan tepat.

Malah, mereka juga mula mempunyai lebih banyak kesedaran spatial, membolehkan mereka lebih bersungguh-sungguh dalam bermain. Sebagai contoh, mereka mungkin boleh menyusun banyak blok, memasang atau membuka butang, memasukkan manik dalam benang dan makan dengan garpu.

Tetapi kanak-kanak berkembang pada kadar yang berbeza. Usia 3 tahun tidak bermakna kanak-kanak akan memperoleh semua kemahiran prasekolah serta-merta.Semak pencapaian perkembangan ini untuk mendapatkan idea tentang kemahiran yang biasanya berkembang semasa anak anda berusia 3 hingga 4 tahun.

Kongsikan artikel ini

Facebook
Twitter
WhatsApp