5 Kategori Fobia Khusus Yang Mungkin Anda Tidak Tahu

Gambar Blogpost 5 Kategori Fobia Khusus Yang Mungkin Anda Tidak Tahu

Ketakutan adalah perkara biasa dan dijangka akan berlaku pada zaman kanak-kanak. Namun, bagi sesetengah kanak-kanak dan remaja, ketakutan mereka boleh menjadi sangat teruk dari masa ke masa, malah berkembang menjadi fobia.

Individu dengan fobia khusus mengalami kebimbangan dan serangan panik bersama-sama dengan ketakutan yang tidak munasabah terhadap pendedahan kepada objek atau situasi tertentu.

Ini bermaksud, individu tersebut mempunyai tindak balas kebimbangan yang melampau terhadap sesuatu yang tidak menyebabkan bahaya serta-merta.

Misalnya, seseorang mungkin mempunyai fobia terhadap anjing, labah-labah atau lif. Penyelidikan mencadangkan bahawa fobia boleh berlaku dalam keluarga, dan kedua-dua faktor genetik dan persekitaran boleh menyumbang kepada perkembangan fobia.

Sesetengah kanak-kanak dan remaja mengalami fobia selepas terdedah kepada peristiwa traumatik atau menakutkan seperti takut air selepas hampir lemas atau takut anjing selepas pernah digigit.

Walau bagaimanapun, kanak-kanak lain mungkin mengalami fobia dengan memerhatikan tindak balas cemas orang lain terhadap objek atau situasi tertentu.

Orang dewasa dengan fobia tertentu menyedari bahawa ketakutan itu berlebihan atau tidak munasabah, namun tidak dapat mengatasinya. Bagi sesetengah orang, fobia mereka mungkin menjadi kurang teruk apabila mereka semakin berusia.

Terdapat pelbagai jenis fobia khusus, berdasarkan objek atau situasi yang ditakuti, seperti di bawah :

Kongsikan artikel ini

Facebook
Twitter
WhatsApp