6 Fakta Simptom Obsessive Compulsive Disorder Yang Anda Perlu Tahu

pexels-rdne-stock-project-4910217

Obsessive Compulsive Disorder (OCD) adalah keadaan kesihatan mental yang dicirikan oleh kehadiran obsesi dan/atau kompulsif. Manual Diagnostik dan Statistik Gangguan Mental, Edisi Kelima (DSM-5), menggariskan kriteria khusus untuk mendiagnosis OCD.

Kriteria Khusus OCD

Menurut DSM-5, simptom utama OCD adalah termasuk :

  1. Obsesif: Pemikiran, desakan atau imej yang berulang, berterusan dan mengganggu yang menyebabkan kesusahan atau kebimbangan yang ketara. Jenis obsesif yang biasa termasuk ketakutan terhadap pencemaran, ketakutan membahayakan orang lain dan kebimbangan tentang keteraturan, simetri atau ketepatan.
  2. Kompulsif: Tingkah laku atau tindakan mental yang berulang-ulang di mana seseorang individu rasa terdorong untuk melakukannya sebagai tindak balas kepada obsesi atau mengikut peraturan yang rigid. Misalnya, membasuh tangan secara berlebihan, memeriksa kunci, memeriksa api dapur gas, mengira dan mengulangi ritual.
  3. Memakan Masa: Obsesif dan kompulsif mengambil sejumlah besar masa (lebih daripada satu jam sehari) dan mengganggu kehidupan harian, perhubungan atau fungsi pekerjaan seseorang.
  4. Kemerosotan: Obsesif dan kompulsif menyebabkan kesusahan atau kemerosotan yang ketara secara klinikal dalam bidang sosial, pekerjaan atau fungsi penting lain.
  5. Insight: Individu yang menghidap OCD sering menyedari bahawa pemikiran dan tingkah laku mereka adalah berlebihan atau tidak munasabah. Walau bagaimanapun, sesetengah individu mungkin percaya bahawa ianya adalah wajar.
  6. Tidak Disebabkan Penggunaan Bahan atau Keadaan Perubatan Lain: Simptom OCD tidak boleh terkait dengan kesan pengambilan bahan (cth., ubat) atau keadaan perubatan lain.

Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa pemikiran atau tingkah laku obsesif dan kompulsif boleh berbeza-beza secara meluas dalam kalangan individu dengan OCD.

Penilaian OCD

Mendiagnosis OCD biasanya memerlukan penilaian komprehensif oleh profesional kesihatan mental yang boleh menilai kehadiran dan tahap keterukan simptom ini berdasarkan kriteria DSM-5.

Rawatan untuk OCD selalunya melibatkan gabungan terapi tingkah laku kognitif (CBT), khususnya Exposure & Response Prevention (ERP), dan ubat-ubatan, seperti Selective Serotonin Reuptake Inhibitors (SSRIs).

Hubungi Kami

Jika anda merasakan andai mungkin menghidap OCD, perkara terbaik untuk dilakukan ialah menjalani konsultasi dan penilaian awal bersama dengan psikologis klinikal kami. Mereka akan dapat membantu anda mengetahui sama ada anda menghidap OCD dan, jika ya, apakah jenis rawatan yang terbaik untuk anda.

Kongsikan artikel ini

Facebook
Twitter
WhatsApp