Asian-Parenting : Realitinya Baik ataupun Buruk?

Asian Parenting Realitinya Baik ataupun Buruk

Budaya boleh menjadi pengaruh yang kuat dalam hidup anda. Ia sering mempunyai faktor perlindungan, tetapi kadangkala budaya bertembung dengan keibubapaan. Setiap budaya ada stereotaip yang tersendiri. Sebagai orang Asia, anda mungkin menghadapi stereotaip ibu bapa gaya diktator, mendorong kanak-kanak kepada matlamat akademik yang tidak munasabah.

Mempunyai ibu bapa Asia tidak bermakna anda terpaksa melepaskan kegembiraan zaman kanak-kanak. Anda mungkin telah mempunyai banyak sokongan dan sambutan untuk perkara yang anda cuba, tanpa mengira hasilnya. Walau bagaimanapun, bagi sesetengah kanak-kanak, gaya keibubapaan Asia telah memberi impak yang berbeza terhadap kesihatan mental dan kesejahteraan mereka.

Apakah gaya keibubapaan Asia?

Tidak semua ibu bapa Asia mempunyai kepercayaan yang sama atau membesarkan anak mereka dengan cara yang sama. Banyak perkara boleh mempengaruhi gaya keibubapaan, termasuk keibubapaan datuk dan nenek, persekitaran dan kedudukan sosioekonomi.

Walaupun setiap situasi berbeza, kajian menunjukkan bahawa ramai ibu bapa warisan Asia mematuhi gaya keibubapaan autoritarian iaitu meletakkan peraturan yang ketat dan mengehadkan penyuaraan pendapat anak-anak. Ini mungkin disebabkan oleh penekanan kepada nilai budaya yang berkaitan dengan kawalan ibu bapa dan kecemerlangan akademik.

Set nilai ini dikenali sebagai ketaatan anak. Falsafah ketaatan berbakti menegaskan bahawa anak-anak tidak akan dapat membayar sepenuhnya hutang kehidupan yang telah dikorbankan oleh ibu bapa mereka. Oleh kerana itu, anak-anak diharapkan menunjukkan ketaatan yang tidak berbelah bagi terhadap orang tua mereka.

Ini dimanifestasikan dalam pelbagai cara dalam keluarga Asia moden — daripada kaedah keibubapaan yang mendominasi kepada tingkah laku yang sangat patuh pada kanak-kanak.

Kesan Baik

Dalam kebanyakan keluarga Asia, telah terbukti bahawa keibubapaan yang ketat dengan peraturan dan peraturan yang jelas berserta hukuman yang sewajarnya, melahirkan anak yang berdisiplin, bersopan santun dan dihormati. Gaya keibubapaan ini juga terdapat pada tahun-tahun pendidikan kanak-kanak di mana ibu bapa Asia memberi perhatian sepenuhnya kepada prestasi kanak-kanak di sekolah. Di Asia, kejayaan pendidikan dipandang tinggi, kerana ia dianggap sebagai tanda keibubapaan yang baik.

Kesan Buruk

Ramai ibu bapa Asia yang garang dengan anak-anak mereka tentang banyak perkara. Ini menyebabkan anak takut kepada ibu bapanya sendiri. Sebagai tokoh yang berwibawa dalam kehidupan kanak-kanak itu, ramai ibu bapa Asia tidak apa-apa kerana anak-anak mereka takut kepada mereka. Tetapi kadang-kadang, apabila seorang anak telah menjadi takut kepada ibu bapa, dia akan mendengar ibu bapa kerana takut akan hukuman dan bukannya rasa hormat. Walaupun ramai ibu bapa Asia menyamakan rasa takut dengan rasa hormat, kami mahu anak-anak kami dapat mendengar dan membuat alasan dengan kami kerana rasa hormat, bukan ketakutan.

Kesan Lebih Buruk

Gaya keibubapaan Asia boleh menjadi altruistik terbaik atau paling teruk sehinggakan bersempadan dengan penyeksaan. Bagi yang dibesarkan oleh ibu bapa Asia, mungkin ramai yang akan mengingati saat-saat membenci ibu bapa kerana menghukum, kadang-kadang atas perkara kecil. Dalam kes yang teruk, kebencian ini boleh memuncak sehingga dewasa dan menyebabkan anak yang kini sudah dewasa membenci dan meninggalkan ibu bapanya. Keadaan keluarga yang kurang berfungsi ini boleh menjejaskan kanak-kanak sepanjang hayatnya dan juga menjejaskan cara dia mengendalikan perhubungan dengan orang lain.

Kesimpulan

Adalah penting untuk meraikan kanak-kanak, tetapi masih harus menetapkan garis panduan tentang perkara yang diharapkan daripada mereka agar mereka membesar menjadi orang dewasa yang bertanggungjawab dan sihat dari segi mental. Tidak salah untuk bercakap dengan kanak-kanak apabila dia melakukan salah laku, tetapi sama pentingnya untuk menekankan keseriusan keadaan supaya anak-anak akan memahami mengapa ibu bapa mereka tidak berpuas hati dengan tindakan sedemikian.

Sama ada anda seorang ayah atau ibu yang tegas, namun harus sentiasa jelaskan kepada anak-anak anda mengapa anda meletakkan nilai keluarga anda begitu penting. Bukan sahaja anak-anak anda akan menghargai usaha anda dalam menerangkan kepada mereka mengapa anda kecewa, mereka juga akan belajar untuk membangunkan nilai mereka sendiri. Yang penting, apa yang kita mahukan adalah mereka membesar menjadi seorang dewasa yang baik.

Kongsikan artikel ini

Facebook
Twitter
WhatsApp