6 Langkah Bantu Tingkatkan Kebolehan Regulasi Emosi Anak

pexels-ketut-subiyanto-4473891

Buat ibu bapa yang mempunyai anak kecil, pasti pernah berhadapan dengan situasi anak menjadi terlalu sensitif dan beremosi dalam beberapa keadaan.

Misalnya, anak anda mungkin

  • mengamuk apabila menunggu giliran dengan lama,
  • memukul abang selepas mainannya dirampas,
  • membaling barang apabila tidak mendapat apa yang diinginkan, dan sebagainya.

Tindakan seperti di atas mungkin berlaku disebabkan anak anda mempunyai kurang kebolehan mengawal emosi.

Pada asasnya, kemahiran mengawal emosi kanak-kanak berpunca daripada cara mereka menguruskan tekanan yang masuk dan keluar dalam persekitaran harian.

Regulasi emosi ini adalah perlu untuk kejayaan dan kesejahteraan sosial-emosi serta akademik anak anda. Bahkan, ia merupakan salah satu kemahiran yang paling penting untuk anak anda berkembang.

Cara yang berkesan untuk mengembangkan kemahiran regulasi emosi anak anda adalah dengan penglibatan ibu bapa dalam membantu mereka menangani kemarahan dan emosi lain.

6 Langkah Bantu Meningkatkan Kebolehan Anak Anda Mengawal Emosi

Langkah 1: Tunjukkan cara mengawal emosi secara positif kepada anak anda.

Cara anda mengenal pasti dan bertindak balas terhadap tekanan dalam persekitaran harian anda akan menjadi panduan dan contoh terbaik dalam membantu anak anda mengetahui cara untuk mengawal emosi mereka.

Langkah 2: Bantu anak anda mengesan punca tekanan.

Semua kanak-kanak mempunyai situasi, persekitaran atau sensasi tertentu yang menimbulkan tekanan yang berlebihan untuk mereka. Kebiasaannya, mereka mungkin kurang tidur, kelaparan, sensitif kepada bunyi yang kuat, atau perlu berhenti bermain sebarang peranti elektronik.

Jika anda tidak pasti dari mana puncanya, lihat bila dan di mana anak anda menunjukkan tingkah laku yang mencabar seperti merengek, menjerit, atau memberontak.

Langkah 3: Ajar asas kecerdasan emosi (emotional intelligence).

Kecerdasan emosi ditakrifkan sebagai keupayaan untuk mengenali, memahami dan mengurus emosi kita sendiri dan emosi orang lain.

Mengenal pasti emosi ialah langkah pertama, jadi mengajar kanak-kanak bahawa terdapat banyak emosi dan label yang berbeza untuk pelbagai emosi, membolehkan mereka mengambil langkah pertama untuk mengurus emosi.

Langkah 4: Terokai strategi mengatasi emosi yang sengit.

Langkah seterusnya selepas mengenal pasti emosi adalah membantu mereka mencari saluran yang sihat dan produktif untuk emosi sengit mereka.

Antara beberapa soalan yang boleh anda fikirkan untuk menenangkan anak anda :

  • Adakah terdapat ruang tertentu yang dapat menenangkan anak anda?
  • Ke mana mereka lari apabila marah atau kecewa?
  • Adakah mereka kelihatan tenang dengan sentuhan fizikal atau kelihatan mengelak?
  • Adakah mereka lebih suka berada di sekeliling orang lain atau bersendirian untuk bertenang?

Langkah 5: Mindfulness dan latihan pernafasan.

Badan dan minda kita berkait rapat antara satu sama lain. Jadi, beberapa perkara mudah yang boleh dilakukan oleh ibu bapa untuk membantu anak anda dengan peraturan kendiri adalah seperti mengekalkan rutin serta menetapkan waktu makan dan tidur yang konsisten.

Selain itu, anda boleh mengajarkan latihan pernafasan bagi membantu anak anda bertenang dalam situasi yang tegang.

Menggabungkan amalan mindfulness juga dapat membantu mengekalkan tahap rangsangan emosi anak anda lebih rendah selain memberi mereka strategi untuk bertenang yang boleh mereka gunakan di mana-mana sahaja pada bila-bila masa.

Langkah 6: Perkasakan anak anda dengan pengetahuan.

Ajarkan kepada anak anda tentang bagaimana pemikiran kita akan menjadi tidak terkawal apabila emosi kita meningkat. Perasaan ‘tidak terkawal’ boleh membingungkan dan menimbulkan kebimbangan bagi kebanyakan kanak-kanak.

Anda juga boleh bercakap tentang ‘tanda amaran kemarahan’ secara fizikal yang anak anda mungkin alami. Apakah yang badan anda rasakan ketika marah? Adakah tapak tangan anda berpeluh? Adakah jantung anda berdebar-debar?

Membantu kanak-kanak melihat tanda fisiologi kemarahan ialah langkah pertama dalam menggalakkan kesedaran kendiri.

Jika anda mendapati bahawa anak anda menghadapi kesukaran dalam mengawal emosi pada kebanyakan situasi, sebagai ibu bapa anda dinasihatkan untuk membawa anak anda berjumpa dengan psikologis klinikal kami bagi mendapatkan bantuan dan penilaian awal.

Kongsikan artikel ini

Facebook
Twitter
WhatsApp