Kecelaruan Personaliti Paranoid (PPD)

Gambar Blogpost Kecelaruan Personaliti Paranoid (PPD)

Overview :

Paranoid personality disorder is a psychiatric condition listed in the current edition of the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5). Individuals with this disorder tend to carry pervasive feelings of mistrust towards others, to perceive others and their environment as being dangerous regardless of evidence of threat, and to hold grudges or act in a vindictive manner towards others in response to perceived attacks or slights.

Paranoid Personality Disorder (PPD) atau Kecelaruan Personaliti Paranoid ialah salah satu diagnosis dalam kumpulan Kecelaruan Personaliti khususnya Kluster A.

Kriteria PPD

Kriteria khusus untuk PPD ialah ketidakpercayaan yang mendalam dan berterusan terhadap orang lain, termasuk menganggap bahawa niat untuk menyebabkan kemudaratan wujud.

Untuk didiagnosis dengan masalah ini, individu perlu mempunyai sekurang-kurangnya empat (4) daripada tujuh kriteria khusus ini :

  • Syak wasangka yang tidak berasas bahawa orang lain ingin mengeksploitasi, mencederakan atau memperdaya mereka.
  • Risau tentang kesetiaan dan sama ada mereka boleh mempercayai orang lain.
  • Keengganan untuk bercerita tentang diri mereka kerana takut digunakan atau diambil kesempatan oleh orang lain.
  • Mentafsir setiap perbuatan atau kejadian mempunyai mesej ugutan yang tersembunyi tanpa bukti.
  • Menyimpan dendam yang berterusan.
  • Menyerang atau bersikap agresif terhadap orang lain sekiranya karakter atau reputasi mereka dipersoalkan.
  • Mengesyaki pasangan mereka tidak setia/curang tanpa bukti.

Jenis Pemikiran Paranoid

Setiap individu mempunyai pengalaman paranoia yang berbeza. Tetapi berikut adalah beberapa contoh
jenis pemikiran paranoid biasa yang mungkin difikirkan :

  • Orang lain bercakap belakang tentang mereka atau mereka diperhatikan oleh seseorang atau sesuatu organisasi (sama ada di dalam atau di luar talian).
  • Orang lain cuba membuat mereka kelihatan buruk atau meminggirkan mereka.
  • Mereka berisiko dicederakan secara fizikal atau dibunuh.
  • Orang lain menggunakan pembayang dan mesej tersembunyi untuk mengancam mereka secara rahsia atau membuat mereka berasa teruk.
  • Orang lain sengaja cuba menyusahkan atau mengganggu mereka
  • Orang lain cuba mengambil wang atau harta benda mereka.
  • Tindakan atau fikiran mereka sedang diganggu oleh orang lain.
  • Mereka sedang dikawal oleh seseorang.

Pemikiran, perasaan dan pengalaman yang berkaitan dengan paranoia ini menjadi masalah besar dalam hidup seseorang individu yang diberi diagnosis kecelaruan personaliti paranoid.

\”Saya mengalami paranoia yang melampau dan kebanyakan orang mendapati ini sangat menjengkelkan dan menjadi marah kepada saya apabila saya paranoid.\”

Punca PPD

Punca sebenar PPD tidak diketahui, tetapi kebanyakan kajian mengaitkannya dengan interaksi sifat yang diwarisi secara genetik.

Terdapat juga hubungan yang kuat antara gangguan personaliti paranoid dan penderaan pada zaman kanak-kanak. Orang yang mengalami gangguan ini selalunya mempunyai sejarah trauma zaman kanak-kanak yang digabungkan dengan dinamik keluarga yang jauh dari segi emosi.

Orang yang mengalami gangguan ini biasanya mendapat sedikit kasih sayang atau tidak diberikan kasih sayang semasa membesar dan didera secara langsung atau terdedah kepada episod keganasan yang kerap antara ibu bapa mereka.

Rawatan PPD

Rawatan agak mencabar bagi penghidap PPD kerana mereka mungkin sangat mencurigai doktor atau ahli profesional yang akan merawat mereka. Tetapi jika rawatan itu diterima oleh individu, maka terapi psikologi (psikoterapi) atau ubat-ubatan boleh membantu.

Terapi Tingkah Laku Kognitif (CBT) selalunya berkesan dalam membantu individu mengubah corak pemikiran dan tingkah laku maladaptif yang dialami.

CBT boleh membantu penghidap PPD menjadi lebih berkebolehan untuk mempercayai orang lain dan memperbaiki hubungan mereka dengan rakan dan keluarga. Selain itu, ia boleh membantu dalam menguruskan tindak balas mereka kepada orang lain.

Ubat-ubatan pula boleh digunakan sekiranya gejala yang dihadapi sangat teruk atau jika keadaan yang berkaitan seperti kemurungan atau kebimbangan turut hadir.

Jika anda mendapati terdapat kriteria PPD pada seseorang yang anda sayangi, anda boleh menggalakkan mereka mendapatkan bantuan dan menempah janji temu dengan ahli profesional kesihatan mental.

Kongsikan artikel ini

Facebook
Twitter
WhatsApp