Masalah Komunikasi Bagi Penghidap Autisme

Gambar Blogpost Masalah Komunikasi Bagi Penghidap Autisme

Apakah hubung kait di antara Autism Spectrum Disorder (ASD) dan masalah komunikasi? Menurut Ahmad Farid (2023), perkataan “Autisme” berasal dari perkataan Yunani “autos“, yang bermaksud “diri sendiri.” Kanak-kanak dengan ASD acap kali mementingkan diri sendiri dan seringkali wujud dalam dunia peribadi. Hal ini kerana, mereka mempunyai keupayaan terhad untuk berkomunikasi dan berinteraksi dengan orang lain (National Institute of Deafness and Other Communication Disorder, 2020). Kanak-kanak dengan ASD mungkin mengalami kesukaran mengembangkan kemahiran bahasa dan memahami apa yang orang lain katakan kepada mereka. Mereka juga sering mengalami kesukaran untuk berkomunikasi secara bukan lisan, seperti melalui gerak isyarat badan, eye-contact dan ekspresi muka.

Keupayaan kanak-kanak ASD untuk berkomunikasi dan menggunakan bahasa bergantung kepada perkembangan intelek dan sosial mereka. Sesetengah kanak-kanak dengan ASD mungkin tidak dapat berkomunikasi menggunakan pertuturan atau bahasa, dan sesetengahnya mungkin mempunyai kemahiran pertuturan yang sangat terhad. Sementara, kanak-kanak yang membesar secara tipikal, mempunyai perbendaharaan kata yang banyak dan boleh bercakap tentang subjek tertentu dengan terperinci. Ramai yang mempunyai masalah dengan makna nada vokal yang berbeza dan rentak perkataan dan ayat. Secara keseluruhannya, kesukaran ini menjejaskan keupayaan kanak-kanak yang menghidap ASD untuk berinteraksi dengan orang lain, terutamanya orang seusia mereka.

Walaupun kondisi ini tidak mampu untuk dipulihkan sepenuhnya, anda masih mampu membantu anak anda yang mengalami kondisi ini memperbaiki kemahiran berkomunikasi mereka. Ikuti artikel ini dengan lebih lanjut untuk mengetahui bagaimana kita boleh membantu anak-anak ASD ini untuk berkomunikasi.

Pola Penggunaan Bahasa dan Tingkah Laku Yang Sering Ditemui Pada Kanak-Kanak ASD

Di bawah adalah beberapa pola penggunaan bahasa dan tingkah laku yang sering ditemui pada kanak-kanak yang menghidap ASD.

  • Bahasa berulang atau kaku.

    Selalunya, kanak-kanak ASD yang boleh bercakap akan mengatakan perkara yang tidak bermakna atau tidak berkaitan dengan perbualan yang mereka lakukan dengan orang lain. Sebagai contoh, seorang kanak-kanak mungkin mengira dari satu hingga lima berulang kali di tengah-tengah perbualan yang tidak berkaitan dengan nombor atau seorang kanak-kanak boleh terus mengulangi perkataan yang didengarinya; suatu keadaan yang dipanggil echolalia. Ekolalia serta-merta berlaku apabila kanak-kanak mengulangi perkataan yang baru diucapkan seseorang. Sebagai contoh, kanak-kanak mungkin menjawab soalan dengan bertanya soalan yang sama. Dalam delayed echolalia, kanak-kanak mengulangi perkataan yang didengar pada masa yang lebih awal. Kanak-kanak itu mungkin berkata “Adakah awak mahu minum?” setiap kali dia minta minum.

    Sesetengah kanak-kanak dengan ASD bercakap dalam nada tinggi atau suara nyanyian atau menggunakan pertuturan seperti robot. Kanak-kanak lain mungkin menggunakan stock phrases (frasa yang kerap atau lazim digunakan oleh seseorang atau kumpulan, dan dengan itu dikaitkan dengan mereka)untuk memulakan perbualan. Sebagai contoh, seorang kanak-kanak mungkin berkata, “Nama saya Alia,” walaupun semasa dia bercakap dengan rakan atau keluarga yang telah mengenali dirinya. Yang lain mungkin mengulangi apa yang mereka dengar di program televisyen atau iklan dengan mengulangi dialog-dialog atau frasa yang disebut.

  • Perkembangan bahasa yang tidak sekata.

    Ramai kanak-kanak dengan ASD mengembangkan beberapa kemahiran pertuturan dan bahasa, tetapi tidak mencapai tahap kebolehan normal, dan kemajuan mereka biasanya tidak sekata. Sebagai contoh, mereka mungkin mengembangkan perbendaharaan kata yang kuat dalam bidang minat tertentu dengan cepat. Ramai kanak-kanak mempunyai ingatan yang baik untuk maklumat yang baru didengar atau dilihat. Sesetengah mungkin boleh membaca perkataan sebelum umur lima tahun, tetapi mungkin tidak memahami apa yang mereka baca. Mereka sering tidak bertindak balas terhadap ucapan orang lain dan mungkin tidak menjawab nama mereka sendiri. Akibatnya, kanak-kanak ini kadangkala tersalah anggap mempunyai masalah pendengaran.

  • Kemahiran perbualan bukan lisan yang lemah.

    Kanak-kanak ASD selalunya tidak dapat menggunakan gerak isyarat seperti menunjuk pada objek untuk memberi makna pada pertuturan mereka. Mereka sering mengelak daripada bertentang mata, yang boleh menyebabkan mereka kelihatan kurang ajar, tidak berminat atau lalai. Tanpa gerak isyarat yang bermakna atau kemahiran bukan lisan lain untuk meningkatkan kemahiran bahasa lisan mereka, ramai kanak-kanak ASD menjadi kecewa dalam percubaan mereka untuk menyatakan perasaan, fikiran dan keperluan mereka. Mereka mungkin menunjukkan kekecewaan mereka melalui ledakan vokal atau tingkah laku lain yang tidak sesuai.

Rawatan Masalah Komunikasi Dalam Kalangan Kanak-Kanak ASD

Jika doktor mengesyaki kanak-kanak menghidap ASD atau masalah perkembangan lain, mereka kebiasaannya akan merujuk kanak-kanak itu kepada beberapa pakar, termasuk terapi patologi pertuturan dan bahasa. Ini adalah profesional kesihatan yang terlatih untuk merawat individu yang mengalami masalah suara, pertuturan dan bahasa. Terapis Pertuturan-Bahasa (Speech-Language Therapist) akan melakukan penilaian menyeluruh terhadap keupayaan kanak-kanak untuk berkomunikasi, dan akan mereka bentuk program rawatan yang sesuai. Di samping itu, Terapis Pertuturan-Bahasa mungkin membuat rujukan untuk ujian pendengaran untuk memastikan pendengaran kanak-kanak itu normal.

Mengajar kanak-kanak dengan ASD untuk meningkatkan kemahiran komunikasi mereka adalah penting untuk membantu mereka mencapai potensi penuh mereka. Terdapat banyak pendekatan yang berbeza, tetapi program rawatan terbaik bermula lebih awal, semasa tahun prasekolah, dan disesuaikan dengan umur dan minat kanak-kanak. Kebanyakan kanak-kanak dengan ASD bertindak balas dengan baik kepada program khusus yang berstruktur tinggi. Ibu bapa atau penjaga utama, serta ahli keluarga lain, harus terlibat dalam program rawatan supaya ia menjadi sebahagian daripada kehidupan harian kanak-kanak.

Meningkatkan kemahiran bahasa dan komunikasi yang efektif ialah matlamat setiap rawatan. Ibu bapa dan penjaga boleh meningkatkan peluang kanak-kanak untuk mencapai matlamat ini dengan memberi perhatian kepada perkembangan bahasanya sejak awal. Sama seperti kanak-kanak kecil belajar merangkak sebelum mereka berjalan, kanak-kanak mula-mula mengembangkan kemahiran pra-bahasa sebelum mereka mula menggunakan perkataan. Kemahiran ini termasuk menggunakan kontak mata, gerak isyarat, pergerakan badan, meniru, dan membebel serta penyuaraan lain untuk membantu mereka berkomunikasi. Kanak-kanak yang kurang kemahiran ini boleh dinilai dan dirawat oleh Terapis Pertuturan-Bahasa untuk mengelakkan kelewatan perkembangan selanjutnya.

Bagi kanak-kanak yang lebih berusia dengan ASD, terapi yang dijalankan lebih tertumpu kepada meningkatkan kefahaman, menambah kosa kata, menambah panjang ayat, dan menggunakan kemahiran bahasa (pragmatik) untuk berkomunikasi secara efektif. Contoh kemahiran yang lebih berfungsi adalah bercerita, bertanya dan bergilir-gilir dalam perbualan.

Sesetengah kanak-kanak ASD mungkin tidak pernah mengembangkan kemahiran non-verbal communication. Bagi kanak-kanak ini, matlamatnya mungkin belajar berkomunikasi menggunakan gerak isyarat, seperti bahasa isyarat. Bagi yang lain, matlamatnya mungkin untuk berkomunikasi melalui sistem simbol di mana gambar digunakan untuk meminta, menjawab soalan dan memberi komen. Sistem simbol boleh terdiri daripada papan gambar atau kad kepada peranti elektronik canggih yang menjana pertuturan melalui penggunaan butang yang mewakili item, tindakan dan pelbagai kosa kata yang lain.

Bagaimanakah Cara Membantu?

Sebagai ibu bapa mahupun penjaga, anda boleh membantu anak anda mengembangkan kemahiran berkomunikasi mereka. Di bawah merupakan cara yang anda boleh praktikkan:

  • Galakkan anak anda untuk menggunakan eye-contact.
  • Anda boleh menggunakan ayat-ayat yang pendek dan mudah bagi mereka fahami.
  • Secara berperingkat, tambahkan penggunaan ayat.
  • Teknik Verbal Routine. Galakkan rutin, perkataan dan tindakan yang berulang, terutama yang anak anda gemari kerana ini dapat menyumbang kepada pembinaan perbendaharaan kata dan bahasa ekspresif mereka. Sebagai contoh, ibu bapa mengucapkan perkataan “Hi”, secara konsisten ketika mengejutkan anak mereka dari tidur.
  • Teknik self-talk. Teknik self-talk ini dilakukan apabila ibu bapa bercerita mengenai sesuatu perbuatan yang dilakukan dengan menggunakan bahasa yang mudah difahami oleh anak anda. Misalnya, anda sedang melipat baju dan anda mengucapkan atau memberitahu anak anda bahawa anda sedang melipat baju, baju berwarna merah, kain baju ini sangat lembut, baju berbau wangi.
  • Teknik parallel talk. Teknik ini digunakan apabila kita bercerita tentang apa yang anak sedang lakukan. Misalnya, anak anda sedang bermain kereta mainan dan anda boleh memberi komen tentang apa yang sedang anak anda main sperti “Cantiknya kereta Ahmad”, “Kereta Ahmad warna biru”.
  • Teknik expansion. Teknik di mana anda menambah perkataan atau maklumat baharu ke dalam ayat mereka. Misalnya, anak sebut “Nak makan”, ibu bapa panjangkan ke “Nak makan roti”.
  • Acoustic highlighting. Satu teknik yang digunakan untuk meningkatkan kesedaran terhadap perkataan yang spesifik. Misalnya, menyebutkannya more slowly dan memberikan sedikit penekanan pada perkataan itu.

Apa yang paling penting adalah kita terutamanya ibu bapa untuk terus memahami mereka, didik mereka, beri mereka sokongan juga galakan dan jika berkemampuan, boleh hantarkan mereka kepada yang pakar seperti terapis pertuturan (speech therapist) bagi menangani isu komunikasi mereka. Walaupun tidak dapat tanganinya secara menyeluruh, namun paling kurang mereka dapat berkomunikasi seoptimum yang boleh dalam menjalani kehidupan mereka.

Jiwadamai juga boleh membantu anda dalam isu psikologi yang dihadapi daripada peringkat kanak-kanak sehinggalah ke dewasa sama ada ia isu kesihatan mental mahupun isu perkembangan kanak-kanak secara holistik kerana ahli klinikal kami terdiri daripada Pakar Psikiatri, Pakar Psikiatri Kanak-Kanak, Psikologis Klinikal, ahli terapi cara kerja (occupational therapist), dan juga ahli terapi pertuturan (speech therapist).

Jikalau tidak keberatan, anda boleh hubungi kami melalui talian 017 269 4852 (hotline isu dewasa) dan 011 5430 8949 (hotline isu kanak-kanak & remaja) dan lakukan janji temu bersama kami. Kami sedia membantu anda.

Kongsikan artikel ini

Facebook
Twitter
WhatsApp